Via de Lifestyle-beurs in Stolwijk, Titel: La volonté de l'existence Omschrijving: De gekozen Zimbabwaanse steensoort Serpentine is na het polijsten en de behandeling met bijenwas niet te donker van kleur waardoor de tekening in de steen en de schaduwwerkingen goed zichtbaar blijven. Deze steensoort is lichter van kleur dan bijvoorbeeld Springstone, "deze" Serpentine sluit dus in verschillende opzichten goed aan bij het doel. Als men naar het beeld kijkt, wanneer het gezicht naar links gericht is, is de rechter poot van de wervel eveneens een krachtige levensader waardoor bloed loopt, door de gehele eenheid en vanuit het onderliggende hart. De centraal gelegen holling is een heel complex gebied, hier vindt de overgang plaats naar de "wilskracht". De mens(en) voor mensen-vorm. In dit gebied spelen de naasten en vrienden, van degene voor wie ik het beeld gemaakt heb, een heel belangrijke rol. De vorm is rond, eindeloos en zacht en raakt alle naastgelegen gebieden die dus op deze wijze ook met elkaar verbonden zijn. Vandaar ook de centrale ligging in het beeld. De "wilskracht" is vormgegeven als tamelijk ernstig gezicht met een er ondergelegen, wat kleiner, tweede hart als energiebron en eveneens gevoed door de vriendenschare. Dit realistischer gedeelte in het beeld is ook ernst want het is de realiteit. De achterliggende gedachte is ook dat het verwant is met de farao's en de vormen waarin zij nu nog steeds voortbestaan. In de vorm van de styling en de hoofdtooi komt dit terug. Hiernaast komt het lange bruine haar uit de massa, de kern van de wervel, als golvende lokken in de wind, vol lust en leven. De golving van het haar is ook terug te vinden in de andere zijde van het beeld. De andere zijde van het beeld laat de "wilskracht" op een andere wijze zien. "Evenwichtigheid kan men zoeken en vinden, wilskracht kan hieruit ontstaan, de toekomst laat zich echter niet voorspellen". Remi Kruizinga, Beeldend Kunstenaar/Sculptor | << Terug / Back to previous page De vorm die hierboven is een afbeelding van een zilveren sieraad wat ik voor deze dame bij het beeld gemaakt heb. De contouren van het beeld zijn uitgevoerd in een iets donkerder gemaakt en gematteerd plaatje zilver. Aan de achterzijde is een speld gemonteerd zodat het geheel gebruikt kan worden als broche. Het ontstaan van de titel van het beeld Terwijl ik bij vrienden in Sellingen (een klein dorpje in de provincie Groningen), aan het het beeld werkte, kwam er een dame logeren. Het was een française die, in het kader van een uitwisseling tussen de zustersteden Sellingen en Andrecy, een dag en een nacht te gast was bij een Hollands gezin. Zij zag mij overdag buiten aan het werk en 's-avonds stond het beeld binnen in de huiskamer. Ze vond het een beeld met een krachtige uitstraling; we vertelden dat het een speciale opdracht was voor iemand in een vriendenkring en zij kwam met de uitdrukking "C'est la volonté de l'existence". Dit sloot volkomen aan bij de essentie van het beeld, dus vanaf dat moment had het beeld deze naam. |